Przechowywanie baterii
Dziś wyjaśnimy , co dzieje się z akumulatorem przez zimę, jeśli nie jest prawidłowo przechowywany, i co zrobić, jeśli zdecydujesz się zabrać samochód w góry w środku zimy. Dla jasności, będziemy mówić tylko o akumulatorach trakcyjnych zalanych ołowiem, które są nadal najczęściej używanym typem ze względu na ich stosunek ceny do wydajności.
Jak działa akumulator
Aby zrozumieć, dlaczego bateria nie lubi zimna, musimy wyjaśnić jej podstawową zasadę działania.
Baterie to zespół elektrod zamkniętych w elektrolicie. Gdy wytwarzany jest prąd elektryczny, jon dodatni przemieszcza się w roztworze do elektrody dodatniej (katody), a jon ujemny logicznie przemieszcza się do elektrody ujemnej (anody). Oznacza to ruch cząsteczek, który oczywiście zależy od gęstości i składu cieczy. W zamarzniętych akumulatorach ruch cząsteczek podczas elektrolizy jest tak spowolniony, że akumulator nie jest w stanie zapewnić maksymalnej wydajności. Dlatego dobrym pomysłem jest najpierw rozgrzanie akumulatora, tj. doprowadzenie go do temperatury roboczej. Jeśli więc zdecydujesz się pojechać w góry z przyczepą kempingową lub kamperem w środku zimy, zalecamy rozgrzanie wnętrza nadwozia, na przykład dzień wcześniej (lub co najmniej kilka godzin, jeśli nie masz przed sobą długiej podróży) i podłączenie akumulatora do źródła ładowania. Zapewni to, że akumulator będzie w najlepszym możliwym stanie.
Akumulatory są zdolne do normalnej pracy nawet w temperaturach poniżej zera; ponadto nagrzewają się podczas ładowania i rozładowywania. Idealnie jest jednak, aby ich początkowe rozładowanie lub ładowanie odbywało się w temperaturach od 5 do 20°C.
5 do 20°C. Jeśli spróbujesz załadować lub naładować całkowicie zamarzniętą baterię, urządzenie, które z niej zasilasz, może zgłosić błąd - brak napięcia. W przeciwnym razie zgłosi tylko minimalny prąd ładowania. Mówimy tu jednak o poborach rzędu kilkudziesięciu amperów; zapalenie żarówki o mocy 5 W nie będzie stanowiło problemu. Wysokie temperatury niszczą baterie bardziej niż zimno.
Aby przedstawić te wyniki w liczbach, akumulator w temperaturze -20°C ma około 60% całkowitej pojemności. W ostatecznym rozrachunku może to stanowić problem, ponieważ bateria może nie być najnowsza i sama straciła około 15-20% swojej pojemności. Jeśli dodamy do tego 60% pojemności z zimy, wynik nie będzie zbyt korzystny.
Jaką procedurę wybrać
Najlepiej jest wyjąć akumulator z samochodu lub kampera i przechowywać go w temperaturze ok.
5 do 20 °C i podłączać akumulator do ładowarki mniej więcej raz w miesiącu. Jeśli akumulator
w trudno dostępnym miejscu, np. pod siedzeniem samochodu, i nie chcesz go wyjmować, zalecamy uruchomienie samochodu raz na jakiś czas, rozgrzanie wnętrza nadwozia i najlepiej wyjęcie akumulatora.
Jest to dobre nie tylko dla akumulatora, ale dla całegosamochodu. Jeśli jest to
Jeśli jest to przyczepa kempingowa, nie ma problemu z wyjęciem akumulatora.
Nowsze samochody kempingowe z charakterystyką ładowania IUoU
Ten typ ładowarki jest specyficzny dla nowych kamperów i przyczep kempingowych i jest przeznaczony do długotrwałego ładowania akumulatora. Nie wszyscy wyposażają swoje pojazdy w tę zaawansowaną technologię, więc nie jest dobrym pomysłem zakładanie, że jeśli masz nowy samochód, to na pewno jest on wyposażony w tego typu ładowarkę - nie jest to normą. Podłączenie akumulatora na stałe do konwencjonalnej ładowarki bez trybu konserwacji (float) jest błędem.
Wnioski
Akumulatory są bardzo wrażliwymi urządzeniami i nie trzeba wiele, aby je trwale uszkodzić. Dla konwencjonalnego akumulatora samochodowego, jeden dzień, w którym jest rozładowany do absolutnego dna
i pozostawiony na mrozie, koniec jest pewny. Równie dobrze, a może nawet bardziej, mogą mu zaszkodzić wysokie temperatury
i głębokie cykle.
Tryb gotowości jako cichy zabójca
Należy również uważać na tak zwany tryb czuwania urządzenia, takiego jak radio z małą diodą LED.
To również może być zabójcze dla baterii, jeśli stoisz przez długi czas w zimie bez ładowania. Urządzenie z niewielkim, ale stałym poborem jest bardziej niebezpieczne niż nagłe rozładowanie, na przykład przez przetwornicę napięcia. Jeśli powtarzasz cykl rozładowywania, nawet jeśli akumulator już raz się wyłączył z powodu braku prądu, zasadniczo ponownie skracasz jego żywotność.
Są to najczęstsze błędy popełniane podczas korzystania z akumulatorów. Przestrzegając podstawowych procedur obsługi akumulatora, można wydłużyć jego żywotność nawet o kilka lat, co może zaoszczędzić pieniądze, być może na następną podróż.:)