Akumulatory trakcyjne
Trakcja - akumulator trakcyjny
Mówiąc najprościej, każdy akumulator (nawet akumulator trakcyjny) jest urządzeniem magazynującym energię elektryczną. Podczas rozładowywania przekształca energię chemiczną w energię elektryczną i odwrotnie podczas ładowania. Nazywa się go akumulatorem, ponieważ może przechowywać energię lub ją gromadzić, a następnie ponownie wykorzystywać zmagazynowaną energię elektryczną niemal zawsze i wszędzie.
Wszystkie znane rodzaje baterii wielofunkcyjnych działają na tej samej zasadzie. Słowo akumulator jest używane w odniesieniu do akumulatorów od czasu, gdy zaczęto je składać z więcej niż jednego ogniwa - baterii ogniw (wielu połączonych źródeł elektrochemicznych).
Akumulatory trakcyjne i samochodowe
Akumulator trakcyjny nie różni się niczym od najbardziej znanego typu akumulatora - akumulatora samochodowego. Największy producent akumulatorów samochodowych, Varta, produkuje nawet akumulatory trakcyjne w takich samych plastikowych obudowach, a jedyną różnicą jest kolor produktu.
Wewnątrz akumulatora istnieje jednak zasadnicza różnica konstrukcyjna, która sprawia, że akumulator trakcyjny jest zupełnie innym źródłem energii. Konwencjonalny akumulator samochodowy ma 2 główne cele. Pierwszym z nich jest uruchomienie silnika, podczas którego zużywana jest tylko część zmagazynowanej energii. Drugim celem jest zasilanie urządzeń podczas pracy pojazdu, gdy akumulator jest również ładowany z alternatora (oświetlenie, wtyczki silnika, radio, instrumenty pokładowe itp.)
W Internecie można znaleźć wiele akumulatorów trakcyjnych do przyczep kempingowych. Jak wybrać jeden konkretny? Sprawdzony akumulator trakcyjny Platinum z pewnością Was nie zawiedzie.
Akumulator samochodowy jest zaprojektowany w taki sposób, że zawsze dostarcza maksymalną moc w jednym krótkim momencie (rozruch silnika = duży pobór prądu), a następnie energia ta jest uzupełniana przez alternator. Dłuższe i powtarzające się rozładowania są szkodliwe dla akumulatora samochodowego.
Pod tym względem akumulator trakcyjny jest dokładnym przeciwieństwem i służy niemal wyłącznie jednemu celowi. Nagromadzona energia jest rozładowywana powoli, zwykle aż do całkowitego rozładowania, a pojedynczy krótki pobór dużego prądu nie jest korzystny dla akumulatora.
Ogólnie rzecz biorąc, każdy akumulator cierpi z powodu powtarzających się głębokich rozładowań, ale tylko akumulatory trakcyjne są zaprojektowane tak, aby jak najlepiej wytrzymać to zjawisko. Jak sama nazwa wskazuje, są to przede wszystkim akumulatory trakcyjne.
Rodzaje baterii i akumulatorów trakcyjnych
Akumulator trakcyjny to przenośne źródło energii elektrycznej do użytku wszędzie tam, gdzie nie jest możliwe zasilanie urządzeń elektrycznych z sieci. Akumulatory trakcyjne można podzielić na 3 podstawowe grupy.
- Zalany akumulator trakcyjny - jest to wersja z ciekłym elektrolitem (roztwór kwasu siarkowego i wody). Te baterie trakcyjne są odpowiednie wszędzie tam, gdzie nie ma niebezpieczeństwa wycieku kwasu, baterie są mniej wydajne, ale można je ładować dowolnym prostownikiem i są najbardziej trwałe pod względem konserwacji, niektóre modele zalanych baterii trakcyjnych można uzupełniać wodą destylowaną, inne są mało wymagające pod względem konserwacji.
- Akumulator trakcyjny typu AGM - elektrolit jest zamknięty w szklanej włókninie, te baterie trakcyjne są bardziej wydajne, ale także bardziej podatne na przeładowanie, producent zaleca ładowanie tylko za pomocą elektronicznie sterowanej ładowarki z automatycznym sterowaniem.
- Akumulator trakcyjny GEL - Baterie żelowe są najmocniejszym typem baterii trakcyjnych, mają najdłuższą żywotność, ale są również najbardziej niestabilne. Ta delikatność jest jednak związana z odpowiednim typem ładowarki. Zasadą jest pełne naładowanie, a nie przeładowanie. Automat może to zrobić za kilka groszy i otrzymujemy baterię pierwszej klasy.