Instalacja elektryczna do vana Bumblebee
Jeśli czytałeś nasz poprzedni artykuł, wiesz już, że Martin i Mariya w dużej mierze zaizolowali swojego vana Bumblebee, więc nadszedł czas, aby zabrać się za okablowanie, które jest kolejnym równie ważnym etapem przekształcania vana w kampera. Martin i Mariya twierdzą, że ich życie zmieniło się od momentu rozpoczęcia konwersji, a ich van Bumblebee stał się istotną częścią ich codziennego życia.

Brak prądu = brak światła, telefonu, laptopa i lodówki
Jak już kilkakrotnie wspomniano, Martin i Mariya oczekują, że ich kamper będzie nie tylko domem na kółkach, ale także przytulnym mobilnym biurem, które pozwoli im pracować z dowolnego miejsca. Choćby z tego powodu posiadanie elektryczności w kamperze było dla nich niezbędne. W końcu zdecydowana większość dzisiejszych urządzeń zależy od energii elektrycznej. Bezpieczeństwo i przyjazność dla środowiska były podstawowymi wymaganiami dla instalacji elektrycznej.
Planowanie instalacji elektrycznej
Martin i Mariya najpierw określili główne zadania, które następnie opracowali i zaplanowali bardziej szczegółowo, jedno po drugim.
Pierwszym pytaniem, jakie sobie zadali, było to, jakiego rodzaju układu elektrycznego wymaga ich van i jakie komponenty musi zawierać. Każdemu, kto po raz pierwszy dokonuje przebudowy i nie ma doświadczenia z elektrycznością, Martin i Mariya zalecają skonsultowanie się ze specjalistą. Jest on w stanie polecić najbardziej wydajne, a przede wszystkim najbezpieczniejsze rozwiązanie.
Trzy kluczowe elementy, bez których nie może obejść się żaden system okablowania samochodu, to:
- źródła ładowania (panele słoneczne, alternator, "shorepower")
- akumulatory trakcyjne
- urządzenia (oświetlenie, lodówka, wentylator dachowy, pompa wodna, ładowarki itp.)
Aby dokładnie obliczyć zużycie energii przez vana, Martin i Mariya skorzystali z narzędzia Power Consumption Calculator, dzięki któremu mogli wypróbować różne kombinacje i wybrać najbardziej odpowiednie rozwiązanie. Kalkulator ten pomógł im również w dużym stopniu w wyborze odpowiedniego akumulatora trakcyjnego do vana.
Panele słoneczne dla furgonetki Bumblebee


Martin i Mariya wybrali panele słoneczne jako źródło ładowania. Energia słoneczna jest wytwarzana przez słońce i może być wykorzystywana tylko do wytwarzania energii elektrycznej. Jest to również najczystsze i najobfitsze źródło energii, jakie istnieje na naszej planecie. Ponieważ Martin i Mariya chcieli w jak najmniejszym stopniu obciążać środowisko swoim mieszkalnym vanem, wybór był oczywisty.
Martin i Mariya wybrali amerykańskie panele słoneczne TOPSOLAR z następujących powodów:
- panele są monokrystaliczne (mogą produkować więcej energii z mniejszej ilości promieniowania), są również elastyczne i lekkie
- łatwość instalacji - po prostu przyklejają się do powierzchni
- trwałe, wydajne i dyskretne
- niska waga
Klej budowlany Sikaflex 252i jest odpowiedni do przyklejania paneli słonecznych.

Podłączenie paneli słonecznych do sterownika solarnego, a w konsekwencji do innych urządzeń elektrycznych wewnątrz vana, jest możliwe dzięki tak zwanym dławikom kablowym, przez które poprowadzone jest niezbędne okablowanie paneli słonecznych.

Ważnym elementem systemu solarnego jest regulator solarny. Sterownik solarny jest podłączony między panelem (panelami) solarnym a akumulatorem i służy do pozyskiwania maksymalnej możliwej energii z panelu solarnego. Ponadto chroni on akumulator podczas ładowania, zapobiegając jego głębokiemu rozładowaniu lub przeładowaniu.
Wybór akumulatora
Na rynku dostępne są 4 rodzaje akumulatorów do magazynowania energii słonecznej. Martin i Mariya zdecydowali się na najdroższą, ale najpotężniejszą opcję - baterię litową LiFePO4. Podsumujmy jej zalety i wady:
Zalety:
- Niska waga
- nie wymaga specjalnych warunków przechowywania
- minimalna konserwacja
- długa żywotność - inwestycja opłaca się na dłuższą metę
- produkuje prawie dwa razy więcej energii niż akumulatory AGM
Wady:
- Wysoki koszt
- wymaga BMS, czyli stabilizatora, który równoważy napięcie każdego ogniwa.

Ważnym dodatkiem do akumulatora jest ładowarka, która generuje napięcie 12 V z sieci 230 V i prąd potrzebny do naładowania akumulatora. Ładowarki akumulatorów z charakterystyką IUoU wykorzystują unikalny sześciostopniowy cykl ładowania i zapewniają optymalne ładowanie wszystkich akumulatorów litowych, żelowych, AGM i kwasowych akumulatorów trakcyjnych, ponieważ ładują szybko i delikatnie w tym samym czasie.
Instalacja elektryczna w furgonetce
Do wykonania instalacji elektrycznej Martin i Mariya zaprosili swojego przyjaciela Radka Bouškę, który jest szczególnie zainteresowany odnawialnymi źródłami energii. Podzielił się z nimi swoim cennym doświadczeniem. Radek chętnie pomógł im zarówno w doborze materiałów, jak i w samej instalacji elektrycznej. Mariya i Martin udostępnili nam link do strony Radka na Facebooku, na wypadek, gdyby ktoś z Was uznał dane kontaktowe Radka za przydatne.

Co kupić do instalacji elektrycznej?
Martin i Mariya dostarczyli nam listę wybranych niezbędnych komponentów, które wykorzystali w okablowaniu kampera Bumblebee:
- Kontroler słoneczny MPPT Victron Energy SmartSolar 100/20
- Przetwornica napięcia SINUS Victron Energy Phoenix VE.Direct 500VA 12 V
- Inteligentny klucz sprzętowy VE.Direct Bluetooth
- Ładowarka akumulatorów Dometic PerfectCharge MCA 1215 12 V, 15 A
- Wyłącznik obwodu prądu stałego 16 A
- Rozłącznik bezpiecznikowy 50 A do akumulatora
- Akumulator 4 x 200 Ah 3,2 V LiFePO4
- BMS z Bluetooth 40 A
- zworki akumulatora
- Złącza MC4
- materiał łączący, końcówki
- Kabel 6 mm - 280 cm
- Kabel 10 mm - 232 cm
Planowanie instalacji elektrycznej
Po najtrudniejszym etapie całego systemu okablowania furgonetki, jakim jest instalacja panelu słonecznego, kontrolera słonecznego, ładowarki akumulatora i akumulatora trakcyjnego, pozostało tylko zaplanować dystrybucję energii elektrycznej. Wszystko po to, aby Martin i Mariya mieli wygodny dostęp do gniazdek elektrycznych. Musieli więc starannie zdecydować, gdzie umieścić źródła ładowania i gdzie będą znajdować się gniazdka elektryczne.
Na tym etapie nie chodzi tylko o estetykę, ale przede wszystkim o to, aby korzystanie z gniazdek elektrycznych i urządzeń było jak najwygodniejsze i jak najbardziej dostępne dla Martina i Mariyi podczas spania. Martin i Mariya musieli zdecydować, gdzie będą ładować swoje telefony, gotować i obsługiwać pompę wodną. Kolejnym ważnym zadaniem było rozmieszczenie oświetlenia.
Dowiemy się więcej o tym, jak Martin i Mariya radzą sobie z rozmieszczeniem gniazdek, świateł i urządzeń elektrycznych w kolejnych odcinkach naszej serii Bumblebee Van Remodeling.
W tym momencie Mariya i Martin ukończyli najtrudniejszy etap procesu okablowania i zbliżyli się o krok do życia w swoim wymarzonym vanie.
Aby upewnić się, że niczego nie przegapisz, możesz również śledzić konwersję Bumblebee na Instagramie @vanlifelegends